پرسش‌های متداول در خصوص شیوه‌نامه بهره‌مندی دانش آموختگان برتراز تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی (طرح شهید صیاد شیرازی)

به منظور شفاف‌سازی و برطرف‌کردن ابهامات احتمالی در خصوص بهره‌مندی دانش آموختگان برتراز تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی، برخی از پرسش‌های متداول و پاسخ‌های آن‌ها ارائه می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ به منظور شفاف‌سازی و برطرف‌کردن ابهامات احتمالی در خصوص بهره‌مندی دانش آموختگان برتراز تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی، برخی از پرسش‌های متداولوپاسخ‌های آن‌هاارائه می‌شود.

پ

  1. نخبه‌کیست؟

    واژة نخبه به فردی برجسته و کارآمد اطلاق می‌شود که در خلق و گسترش علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزش‌های اسلامی اثرگذاری بارز داشته باشد و همچنین فعالیت‌های وی بر پایة هوش، خلاقیت، انگیزه و توانمندی‌های ذاتی از یک‌سو و خبرگی، تخصص و توانمندی‌های اکتسابی از سوی دیگر، موجب سرعت‌بخشیدن به پیشرفت و اعتلای کشور شود.

  2. صاحب استعداد برتر (مستعد برتر)کیست؟
    فردی‌که مستعد نخبگی است لیکن هنوز به شرایط آن دست ‌نیافته و دستیابی به آن، مستلزم فرایند هدایت و توانمند‌سازی برای کسب خبرگی و نهایتاً اثرگذاری بر محیط است.

  3. آیا می‌توان به افرادی که به تازگی دانش‌آموخته شده‌اند لفظ «نخبه» را اطلاق‌کرد؟

    خیر؛ با توجه به تعاریف فوق، مشخص است‌که دانش‌آموختگان جدید تا نخبه‌شدن راهی طولانی در پیش دارند؛ ولی دانش‌آموخته برتر را می‌توان «مستعد برتر» دانست.

  4. آیا برای افرادی که مشمول تسهیلات طرح شهید صیاد شیرازی بنیاد شده است، گواهی عضویت صادر می‌شود؟

    خیر؛ بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد و تسهیلات بنیاد صرفاً به دلیل احراز شرایط بهره‌مندی از هر پشتیبانی، به برگزیده اعطا می‌شود.

  5. آیا بنیاد ملی نخبگان برای افرادی که از تسهیلات این بنیاد بهره‌مند شده‌اند، گواهی بهره‌مندی از تسهیلات صادر می‌کند؟

    بنیاد ملی نخبگان بر اساس اقدامات تکلیفی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، با کمک سایر نهادهای کشور، تسهیلات متنوعی را برای اقشار مختلف اجتماع نخبگانی در سطوح مختلف فراهم آورده است. تسهیلات بنیاد به واسطه سوابق فعالیت­های هر فرد شامل سوابق آموزشی، پژوهشی، فناورانه و سایر فعالیت­های فرهنگی و اجتماعی به وی اعطا می­شود. از این‌رو برگزیدگی در بنیاد ملی نخبگان افتخار جدیدی محسوب نمی­شود که لازم باشد برای آنگواهی یا معرفی­نامه به برگزیدگان اعطا گردد و برگزیدگان صرفاً از تسهیلات مربوط به این شیوه­نامه بهره­مند خواهند شد.

  6. آیا دریافت تسهیلات از بنیاد ملی نخبگان جزء افتخاراتی است که لازم است در رزومه به آن اشاره شود؟

    تسهیلات بنیاد ملی نخبگان صرفاً به‌واسطۀ سوابق فعالیت­های هر فرد (شامل سوابق آموزشی، پژوهشی، فناورانه و سایر فعالیت­های فرهنگی و اجتماعی) به وی اعطا می­شود. با توجه به آن‌که تسهیلات بنیاد به منظور توانمندسازی و هموار کردن زمینۀ جذب و اثرگذاری مشمولان، طراحی شده است و اثرات و تبعات دریافت آن، به‌صورت خودکار زمینۀ ارتقای مشمولان را ایجاد می‌کند، بنابراین استفاده از تسهیلات بنیاد افتخار جدیدی محسوب نمی‌شود. به بیان دیگر، تأیید درخواست‌های متقاضی در بنیاد، صرفاً به معنای بهره‌مندی از مزایای مندرج در تسهیلات تأیید شده برای وی است و برای درج آن در رزومه، ارزش خاصی متصور نیست.

    برای مثال، فردی که در یک جشنوارۀ محصول‌محور و معتبر شرکت و در آن برگزیده می‌شود، به دلیل دستاوردی که ماهیت مستقلی دارد و در آن جشنواره ارائه شده است، برگزیده می‌شود و به همین خاطر، برگزیدگی مذکور، امتیازی برای متقاضی است و در صورتی که متقاضی امتیازات لازم را از مجموعه فعالیت‌های خود کسب کند، از پشتیبانی‌های دانشجویی بنیاد بهره‌مند می‌شود. بنابراین برگزیدگی در بنیاد، مستقل از سوابق فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و ... هر فرد نیست.

  7. تسهیلات خدمت نظام وظیفة تخصصی با چه هدفی به دانش‌آموختگان برتر اعطا می‌شود؟

    این تسهیلات با هدف استفادۀ بهینه از فرصت خدمت مقدس نظام وظیفۀ برگزیدگان دانشگاهی داخل و خارج از کشور، برای حل مسائل دستگاه‌های مختلف کشور از یک سو و تسهیل شرایط خدمت آنان از سوی دیگر، اعطا می‌شود.

  8. طرح شهید صیاد شیرازی (تسهیلات خدمت نظام وظیفة تخصصی) چه امکاناتی را در اختیار مشمولان قرار می‌دهد؟

    مشمولان این تسهیلات، با معرفی بنیاد، دورة خدمت نظام وظیفة خود را که شامل «دورة آموزش نظامی» و «اجرای طرحی پژوهشی، فناورانه، فرهنگی یا مشابه آن» است، طی می‌کنند و زمان این دوره، حدوداً نصف دورة سایر مشمولان است.

  9. اولین گام برای درخواست تسهیلات نظام‌وظیفة تخصصی چیست؟

    دانش‌آموختگانِ مؤسسه‌های علمی داخل کشور می­توانند درخواست خود برای استفاده از تسهیلات را در پایگاه اطلاعاتی بنیاد به نشانی http://sina.bmn.ir و دانش­آموختگان خارج از کشور به نشانی connect.isti.ir  بارگذاری کنند.

  10. متقاضیان در چه بازه‌های زمانی می‌توانند درخواست خود را برای بهره‌مندی از تسهیلات به بنیاد ارسال کنند؟

    متقاضیان در هر زمانی که دانش‌آموخته شدند مجازند درخواست خود را برای استفاده از تسهیلات نظام‌وظیفة تخصصی در سامانه بارگذاری کنند و بنیاد حداکثر تا 45 روز پس از بارگذاری درخواست، پرونده را بررسی و نتیجه را اعلام می‌کند.

  11. کارگروه‌های بنیاد ملی نخبگان در چه بازه‌های زمانی برگزار می‌شود؟

    به طور کلی کارگروه‌های بنیاد برای بررسی درخواست متقاضیان در نیمه اول ماه‌های فرد سال و نیمه دوم فروردین‌ماه؛ برگزار می‌گردد.

  12. آیا دانش‌آموختگان مشمول خدمت نظام وظیفة تخصصی، نیاز به گذراندن دورة آموزش نظامی دارند؟

    بله؛ این دوره برای آشنایی با اصول دفاع و به مدت 45 روز، هر سال معمولاً در دو مقطع زمانی (تیرماه و دی ماه) برگزار می‌شود.

  13. زمان دورة خدمت نظام وظیفة تخصصی چه مدت است؟

    حداقل برابر با نیمی از دورة رسمی نظام وظیفة سایر مشمولان هم‌تراز است.

  14. آیا مشمولان می‌توانند در دورة خدمت نظام وظیفة تخصصی، به تحصیل مشغول شوند؟

    خیر؛ مگر این که دانشجوی دورة دکتری تخصصی و در حال گذراندن رساله (پس از تصویب پیشنهاده) داخل کشور باشند. دانشجویان دورۀ دکتری خارج از کشور نمی‌توانند همزمان با تحصیل از این تسهیل بهره‌مند شوند.

  15. چنانچه متقاضیان در دوران تحصیل، مشمول پشتیبانی‌های دانشجویی بنیاد شده باشند، می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفة تخصصی استفاده کنند؟

    انتخاب مشمولان هر یک از پشتیبانی‌های بنیاد، مستقل از یکدیگر است و برگزیدگان، بر اساس امتیاز حاصل از مجموع فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی خود مطابق با شیوه‌نامه، انتخاب می‌شوند.

  16. دانش‌آموختگان کدام دانشگاه‌ها مشمول تسهیلات نظام وظیفة تخصصی می‌شوند؟

     دانش‌آموختگان همة مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری‌ داخل یا خارج از کشور ­که صحت مدارک آنان به تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده باشد، می‌توانند درخواست خود را برای بهره‌مندی از این تسهیلات ارائه کنند و در صورت برگزیدگی، از آن برخوردار شوند.

  17. درخواست استفاده از تسهیلات نظام وظیفة تخصصی را به چه صورت باید ارسال کرد؟

    متقاضیان استفاده از تسهیلات نظام وظیفة تخصصی ویژة دانش‌آموختگان برتر دانشگاه‌های داخل کشور، دانش‌آموختگان فناور باید به سامانة الکترونیکی بنیاد (به نشانی: http://sina.bmn.ir) مراجعه و پس از تکمیل پرونده، درخواست خود را ارسال کنند. دانش‌آموختگان دانشگاه‌های خارج از کشور نیز برای استفاده از تسهیلات نظام وظیفة تخصصی ویژة دانش‌آموختگان خارج از کشور، باید به پایگاه اطلاعاتی برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور (به نشانی: (http://connect.isti.ir  مراجعه و درخواست خود را ارسال کنند.

  18. چنانچه متقاضی، یک بار درخواست استفاده از تسهیلات را در سامانه بارگذاری کند و با آن مخالفت شود، آیا امکان ارسال درخواست مجدد وجود دارد؟

    بله؛ متقاضی در صورت ارتقای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی خود، پس از گذشت دست‌کم 3 ماه از اعلام نتیجة کارگروه، می‌تواند مجدداً درخواست خود را از طریق سامانه ارسال کند.

  19. آیا دانش‌آموختگان دوره‌های دکتری حرفه‌ای و تخصص و فوق تخصص پزشکی نیز می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفة تخصصی استفاده کنند؟

    بله؛ دانش‌آموختگان دوره‌های «دکتری حرفه‌ای»، معادل دانش‌آموختگان دورة «کارشناسی ارشد» و دانش‌آموختگان دوره‌های «تخصص و فوق تخصص بالینی و پزشکی و فلوشیپ»، معادل دانش‌آموختگان دورة «دکتری تخصصی» محسوب می‌شوند.

  20. دانش‌آموختگان‌کدام مقاطع تحصیلی می‌توانند متقاضی استفاده از تسهیلات خدمت نظام وظیفة تخصصی باشند؟

    متقاضیان تسهیلات نظام وظیفة دانش آموختگان فناور، پس از پایان دورة کارشناسی و متقاضیان تسهیلات دانش‌آموختگان برتر دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور، پس از پایان دورة ‌کارشناسی­ارشد می‌توانند در صورت برگزیدگی، از این تسهیلات بهره‌مند شوند. نکتة مهم آن است ‌که فرد، در زمان درخواست و پس از برگزیدگی، نباید مشغول به تحصیل (مگر در حال گذراندن رسالة دکتری تخصصی)، پس از تصویب پیشنهاده (پروپوزال)  باشد.

  21. آیا دانشجویان می‌توانند از تسهیلات خدمت نظام‌وظیفة تخصصی بهره‌مند شوند؟

    تنها دانشجویان دورة دکتری تخصصی، پس از دفاع موفقیت‌آمیز از طرح پیشنهادی رسالة دکتری (پروپوزال) و مشروط به موافقت استاد راهنما و دانشگاه متبوع خود می‌توانند هم‌زمان با گذراندن رسالة دکتری، از تسهیلات نظام وظیفة تخصصی بهره‌مند شوند.

  22. چرا به دانشجویان تسهیلات خدمت نظام‌وظیفه تعلق نمی‌یابد؟

    در دورة تحصیل انتظار این است که دانشجو وقت خود را برای فراگیری و فعالیت‌های آموزشی صرف کند و جداشدن وی از محیط علمی، مطمئناً بر کیفیت تحصیل وی تأثیر منفی می‌گذارد؛ به‌همین دلیل، این تسهیلات برای دورة دانشجویی در نظر گرفته نشده است.

  23. برای ‌کسب موافقت استاد راهنما و دانشگاه محل تحصیل قالب مشخصی وجود دارد؟

    بله؛ برای این منظور، دانشجویان دورة دکتری تخصصی که با موفقیت از طرح پیشنهادی (پروپوزال) رسالة خود دفاع کرده‌اند، باید کاربرگ «موافقت استاد(ان) راهنما و دانشگاه برای بهره‌مندی از تسهیلات نظام وظیفة تخصصی» را که در سامانة اطلاعاتی بنیاد قابل دسترسی است، دریافت و تکمیل نمایند.

  24. ‌ آیا دانش‌آموختة برتر می‌تواند هم‌زمان از طرح شهید چمران (ویژة پژوهشگران دورة پسادکتری) و طرح شهید صیاد شیرازی (تسهیلات خدمت نظام وظیفة تخصصی) بهره‌مند شود؟

    دانش‌آموختگان دورة دکتری تخصصی مجازند هم‌زمان با طی خدمت نظام وظیفه در قالب طرح شهید صیاد شیرازی، به عنوان پژوهشگر پسادکتری به فعالیت بپردازند و از طرح شهید چمران نیز بهره‌مند شوند.

  25. آیا متقاضی مجاز است هم از مسیر «دانش‌آموختگان دانشگاه‌های داخل کشور» و هم از مسیر «دانش‌آموختگان فناور» تقاضای خود را ارائه کند؟

    بله؛ چنانچه دانش‌آموخته شرایط هر دو مسیر را داشته باشد، می‌تواند بر اساس تمایل خود، از هر یک از دو مسیر اقدام کند.

  26. اگر فرد مشمولِ خدمتِ نظام وظیفه، در میانة خدمت، در مقطعی بالاتر در دانشگاه پذیرفته شود، بهره‌مندی وی از این تسهیلات چه می‌شود؟

    در این صورت لازم است مشمول، از خدمت نظام وظیفه ترخیص شود و پس از پایان تحصیل در مقطع بعدی، دوباره باید در فرایند انتخاب شرکت کند تا در صورت برگزیدگی مجدد، از تسهیلات نظام وظیفة تخصصی بهره‌مند شود.

  27. فردی که مشمول تسهیلات طرح شهید صیاد شیرازی شده است و طرح پژوهشی جایگزین خدمت خود را شروع کرده است در صورتی که در مقطع تحصیلی بعدی پذیرفته شود و قبل از اتمام خدمت نظام وظیفه تخصصی، تحصیل خود را در مقطع تحصیلی بعدی شروع کند، آیا می‌تواند حین تحصیل خدمت نظام وظیفه خود را ادامه دهد؟

    با توجه به اینکه انجام خدمت نظام وظیفه تخصصی همزمان با تحصیل صرفاً برای دانشجویان دورۀ دکتری و بعد از تصویب پیشنهاده و با موافقت استاد راهنمای وی امکان پذیر است، بنابراین برای سایر متقاضیان این امکان وجود ندارد و در این صورت لازم است مشمول، از خدمت نظام وظیفه ترخیص شود و پس از پایان تحصیل در مقطع بعدی، دوباره باید در فرایند انتخاب شرکت کند تا در صورت برگزیدگی مجدد، از تسهیلات نظام وظیفة تخصصی بهره‌مند شود.

  28. چنانچه فرد مشمولِ خدمتِ نظام‌وظیفه، در میانة خدمت مشغول به تحصیل شود و انصراف خود را اعلام کند و پس از پایان مقطع جدید، دوباره مشمول تسهیلات نظام وظیفة بنیاد شود، آیا امکان ادامة طرح قبلی برای وی وجود دارد؟

    تصمیم‌گیری در این مورد در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح است و بنیاد اجازة ورود در این زمینه را ندارد.

  29. اگر مشمولِ خدمتِ نظام وظیفه، در میانة خدمت در دانشگاه پذیرفته شود، چرا نمی‌تواند هم‌زمان هر دو را ادامه دهد؟

    با توجه به این که تسهیلات خدمت نظام وظیفة تخصصی صرفاً برای جامعة دانش‌آموختگان طراحی شده است، تنها این افراد می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. از این رو چنانچه دانش‌آموخته در دانشگاه پذیرفته شود، از جامعة دانش‌آموختگان خارج و وارد جامعة دانشجویی می‌شود و به همین دلیل باید انصراف خود را از طرح شهید صیاد شیرازی اعلام کند.

  30. آیا فرد می‌تواند خدمت نظام وظیفة خود را در خارج کشور بگذراند؟

    خیر؛ فرد باید در ایران حضور داشته باشد.

  31. آیا فرد در حین خدمت نظام وظیفه می‌تواند برای مدت کوتاهی، از کشور خارج شود؟

    هرگونه خروج فرد مشغول به خدمت نظام وظیفه از کشور، صرفاً با مجوز نیروهای مسلح امکان‌پذیر است.

  32. پرداخت حقوق دورة خدمت نظام وظیفة تخصصی به مشمولان به چه نحو است؟

    پرداخت حقوق دورة نظام وظیفة تخصصی، بر اساس مقررات ستادکل نیروهای مسلح صورت می‌پذیرد.

  33. شرایط دانش‌آموخته برای بهره‌مندی از تسهیلات خدمت نظام وظیفة تخصصی فنّاور چیست؟

    الف. دانش­آموختة دوره‌های‌کارشناسی، کارشناسی‌ارشد یا دکتری تخصصی باشد یا دانشجوی دورة دکتری تخصصی که از طرح پیشنهادی رسالة خود با موفقیت دفاع کرده‌ است؛

    ب. بیش از یک سال از تاریخ فارغ‌التحصیلی وی نگذشته باشد.

    ج. یکی از اعضای مؤسس یک شرکت فناور (عضو اولین دورۀ هیئت مدیرۀ شرکت) یا حداقل سه ماه مدیرعامل آن باشد و یا در حال حاضر به صورت تمام‌وقت، در شرکت مورد نظر مشغول به فعالیت باشد که برای دست­کم سه­ماهِ اخیر، سابقۀ بیمۀ پرداختی در شرکت داشته باشد؛ حد نصاب مورد نیاز را از جدول فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی کسب کرده باشد.

  34. شرایط شرکت‌ها برای این که بتوانند از سهمیة دانش‌آموختة برترِ فناور استفاده کنند، چیست؟

    هر یک از شرکت‌های فعال در حوزة فناوری (از جمله، شرکت­ها و مؤسسه­های دانش­بنیانِ مشمول قانون «حمایت از شرکت­ها و مؤسسات دانش­بنیان و تجاری­سازی نوآوری و اختراعات» (مصوب مجلس شورای اسلامی در تاریخ 5/8/1389) و شرکت‌های مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری ، شرکت‌های خلاق و شرکت‌های معرفی‌شده از سوی نهادهای توسعة فناوری و نوآوری مورد تأیید مرکز شرکت­های دانش­بنیان که دارای اظهارنامۀ مالیاتی باشد و کالاها و خدمات خود را بر اساس اطلاعات اظهارنامۀ مالیاتی به فروش رسانده یا ارائه کرده باشد.

  35. با توجه به‌این که فرد از زمانی که به خدمت نظام وظیفه مشغول می‌شود، بیمه آن در شرکت قطع می‌شود، بنابراین دانش‌آموختگانی که مشغول به خدمت هستند از زمانی که خدمت آنان آغاز شده نمی‌توانند سابقة بیمه داشته باشند. در این صورت چگونه می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند؟

    سابقة بیمة پرداختی متقاضیانی که در حین گذراندن دورة خدمت نظام وظیفه هستند، تا قبل از تاریخ شروعِ ‌خدمت آنان در نظرگرفته می‌شود.

  36. مدارک دانش‌آموختگان دانشگاه‌های خارج از کشور، در چه صورت مورد تأیید بنیاد خواهد بود؟

    مدارک دوره‌های تحصیلی خارج از کشور باید توسط وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی (حسب مورد) ارزش‌یابی و تأیید شده باشد.

  37. آیا برای دوره‌های تحصیلی که به‌صورت پژوهش‌محور طی شده‌اند، امتیاز حاصل از میانگین کل (معدل) دانش‌آموختگی در نظر گرفته می‌شود؟

    خیر.

  38. اگر فردی از مجموع سوابق تحصیلی، امتیاز منفی کسب کرده باشد،‌ آیا به آن میزان، از امتیازسایر فعالیت‌های وی کسر می‌شود؟

    خیر؛ با توجه به این که در حال حاضر، محدودیتی برای تعداد افراد مشمول طرح شهید صیاد شیرازی وجود ندارد و به همین دلیل، رقابتی نیست، در شیوه‌نامة این تسهیلات، حداقل مجموع امتیازهای مربوط به فعالیت‌های آموزشی، صفر در نظر گرفته شده است.

  39. برخی از دانشجویان، در دورۀ کارشناسی متوجه می‌شوند که استعداد و علاقۀ آنان در زمینه‌ای غیر از رشتۀ انتخابی در این دوره است و به همین دلیل، در دورۀ کارشناسی ارشد یا دکتری، در رشتۀ دیگری ادامۀ تحصیل می‌دهند؛ مثلاً از رشتۀ مهندسی برق به رشتۀ مدیریت می‌روند. تعدادی از این افراد، علی‌رغم موفقیت در رشتۀ جدید، در رشتۀ قبلی، از معدل آموزشی مناسبی برخوردار نیستند. آیا بنیاد برای این قبیل افراد چاره‌ای اندیشیده است؟

    در صورتی که آخرین رشتۀ تحصیلی فرد، زمینۀ علمی اساساً متفاوتی با زمینۀ تحصیلی قبلی‌اش داشته باشد، بنیاد امتیاز منفی حاصل از میانگین کل دانش‌آموختگی دوره/ دوره‌های تحصیلی قبلی نامرتبط را لحاظ نمی‌کند. برای این منظور، بنیاد رشته‌های تحصیلی مختلف را در شش زمینۀ علمی «علوم انسانی»، «علوم پایه»، «علوم پزشکی و بهداشت»، «فنی و مهندسی»، «کشاورزی و منابع طبیعی» و «هنر و معماری» دسته‌بندی کرده است.

  40. آیا نویسندة مسئول بودن در مقاله، تأثیری در امتیاز آن دارد؟

    خیر؛ محاسبة امتیاز هر مقاله، بر اساس تعداد نویسندگان و جایگاه فرد در بین نویسندگان (با حذف نام استاد راهنما و استاد مشاور) تعیین می­شود.

  41. چگونه می‌توان از رتبه (Q) نشریه‌های بین‌المللی مطلع شد؟

    با مراجعه به نشانی اینترنتی www.scimagojr.com می‌توان از رتبة نشریه‌ها در هر شاخة علمی مطلع شد.

  42. آیا در بررسی پرونده، همۀ مقالات بررسی و امتیاز آن‌ها محاسبه خواهد شد؟

    بر اساس شیوه‌نامه و به منظور کیفی‌سازی هرچه بیشتر بررسی فعالیت‌های پژوهشی متقاضیان، برای دانش‌آموختگان کارشناسی‌ارشد صرفاً 5 مقالۀ برتر و برای دانشجویان و دانش‌آموختگان دکتری صرفاً 10 مقالۀ برتر بررسی و امتیازدهی خواهد شد. سامانۀ سینا، به طور خودکار و بر اساس اطلاعات ثبت‌شده توسط متقاضی برای هر یک از مقالات (بین‌المللی، علمی-پژوهشی، علمی-ترویجی، همایش‌های ارائه‌شده به صورت سخنرانی/ پوستر)، آن‌ها را بر اساس امتیاز (از بیشتر به کمتر) مرتب می‌کند که پس از بررسی و تأیید، امتیاز کسب‌شده، در مجموع امتیازهای متقاضی لحاظ خواهد شد. به عنوان نمونه، اگر یک دانش‌آموختۀ دورۀ کارشناسی‌ارشد، 3 مقالۀ بین‌‌المللی ، 3 مقالۀ علمی-پژوهشی و سه مقاله همایشی در سامانه ثبت کرده باشد، بر اساس شیوه‌نامه، صرفاً 5 مقاله‌‌‌ای که برای وی بیشترین امتیاز را دارد، بررسی و لحاظ می‌شود. در نتیجه ممکن است این متقاضی در سامانۀ سینا مشاهده کند که برخی از مقالات وی، بررسی‌نشده باقی مانده است.

  43. آیا مقالات ارائه‌شده به صورت پوستر در همایش‌های معتبر امتیاز دارند؟

    امتیاز مربوط به هر فعالیت، در جدول شمارۀ 1 شیوه‌نامۀ طرح شهید صیاد آمده است که در آن، برای مقالات ارائه‌شده به صورت پوستر نیز امتیاز در نظر گرفته شده است.

  44. آیا با داشتن دو مقاله، امتیاز لازم برای استفاده از تسهیلات نظام وظیفه را به دست می‌آوریم؟

    امتیاز مقاله، با توجه به نوع آن (علمی- پژوهشی، مجلات بین‌المللی، همایش‌ها)، تعداد نویسندگان، جایگاه متقاضی در مقاله متفاوت است. از این رو نمی‌توان گفت آیا فردی با داشتن دو مقاله لزوماً می‌تواند امتیاز لازم را کسب ‌کند یا خیر. 

  45. امتیاز هر مقاله چگونه محاسبه می‌شود؟

    امتیاز هر مقاله، با توجه به جایگاه فرد و تعداد نویسندگان آن بر اساس مفاد آیین‌نامة ارتقای اعضای هیئت علمی محاسبه (https://hohm.msrt.ir/fa) می‌شود.

  46. آیا سال انتشار مقاله در امتیاز آن اثرگذار است؟

    بله؛ امتیاز هر فعالیت پژوهشی (مقاله ، طرح پژوهشی و کتاب)، امتیاز هر فعالیت پژوهشی، به‌ازای هر سال فاصلة زمانی (تعداد ماه) بین «تاریخ درخواست» و «بیشینة تاریخ دانش‌آموختگی و تاریخ انجام فعالیت»، به ازای هر سال در ضریب دوسوم ضرب می‌شود.

  47. آیا برای طرح‌های پژوهشی که در حال اجرا هستند، امتیازی در نظر گرفته می‌شود؟

    خیر، صرفاً برای طرح‌های پژوهشی که به‌طور کامل یا مرحله­ای از آن، خاتمه‌یافته باشد، امتیاز درنظر گرفته می‌شود؛ ضمناً امتیاز طرح‌هایی که در دوران دانشجویی اجرا شده‌اند، در صورت موافقت یا رضایت استاد راهنمای متقاضی در زمان اجرای طرح، لحاظ می‌شود.

  48. برای کدام کتاب‌ها امتیاز در نظر گرفته خواهد شد؟

    امتیاز کتاب‌ها، برای کتاب‌های علمی مرتبط با تخصص متقاضی لحاظ می‌شود و برای کتاب‌هایی با موضوعات مجموعة پرسش‌ها و آزمون‌ها ، حل‌المسائل و نظایر آن‌ها، امتیازی در نظر گرفته نمی‌شود.

  49. فهرست انتشارات مورد تأیید بنیاد چگونه تعیین می‌شود؟

    تعیین فهرست انتشارات مورد تأیید بنیاد با معاونت آینده‌سازان است یکی از مصداق‌های تأیید انتشارات، وجود رویه داوری و ارزیابی مفاد کتاب تألیفی یا ترجمه‌ای در آن انتشارات است.

  50. آیا تاریخ دانش‌آموختگی فرد، در امتیاز‌های وی اثرگذار است؟

    تاریخ دانش‌آموختگی در تعیین امتیاز فعالیت های پژوهشی افراد، اثرگذار است؛‌ زیرا امتیاز هر فعالیت پژوهشی، به‌ازای هر سال فاصلة زمانی (تعداد ماه) بین «تاریخ درخواست» و «بیشینة تاریخ دانش‌آموختگی و تاریخ انجام فعالیت»، به ازای هر سال در ضریب دوسوم ضرب می‌شود. از سویی دیگر مطابق با شیوه‌نامۀ کنونی دانش‌آموختگان داخل کشور صرفاً تا یک سال پس از دانش‌آموختگی فرصت خواهند داشت تا درخواست خود را برای کسب تسهیلات طرح شهید صیاد شیرازی در سامانه بنیاد ثبت نمایند.

  51. منظور از «سایر فعالیت‌های آموزشی ، پژوهشی ، فناورانه و فرهنگی» در جدول، کدام فعالیت‌ها است؟

    مواردی همچون کسب جوایز معتبر بین‌المللی ، همکاری با نهادهای ملی و استانی در راستای رشد و پیشرفت کشور و موارد نظیر آن‌ها که به دلیل عمومیت نداشتن در جدول لحاظ نشده است و امتیاز آن برای متقاضی، با تشخیص معاونت آینده‌سازان تعیین می‌شود.

  52. منظور از رتبه‌های برتر آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها، رتبه درگرایش است یا رتبة کلدر کد رشتة امتحانی؟

    منظور، رتبة کل در کد رشتة امتحانی است.

  53. چرا برای کسب رتبة اول در بین هم‌ورودی‌ها امتیازی در نظر گرفته نشده است؟

    امتیاز در نظرگرفته‌شده برای میانگین کل دروس گذرانده که با توجه به رشته و دانشگاه محل تحصیل دانش‌آموختگان، همسان‌سازی نیز می‌شود، نشان‌دهندة میزان توان‌مندی آموزشی دانش‌آموخته به صورت مستقل است؛ در حالی که رتبة دانش‌آموخته در بین هم‌دوره‌های خود، وابسته به میزان توان‌مندی هم‌دوره‌های دانش‌آموخته نیز هست. ضمناً لحاظ امتیاز برای کسب رتبة اول، در کنار لحاظ امتیاز برای میانگین کل تحصیلی، در واقع لحاظ دو بار امتیاز برای یک فعالیت است. از این رو امتیاز در‌نظرگرفته‌‌شده برای میانگین آموزشی، برای این موضوع کفایت می‌کند.

  54. چرا برای کسب عنوان استعداد درخشان در دانشگاه، امتیاز در نظر گرفته نشده است؟

    ملاک‌های دانشگاه برای انتخاب دانشجویان استعداد درخشان، مشابه ملاک‌های جدول امتیازات حاصل از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه و فرهنگی (شیوه‌نامة پشتیبانی‌های دانشجویی) بنیاد است. از این رو لحاظ امتیاز برای کسب عنوان استعداد درخشان، در واقع لحاظ دو بار امتیاز برای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه و فرهنگی متقاضی است.

  55. چرا برای کسب رتبة برتر آزمون‌های ورودی به مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی، امتیازی در نظر گرفته نشده است؟

    با توجه به تنوع و تکثر رشته‌های آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و این موضوع که بسیاری از دانشجویان برجسته، از محل ظرفیت استعدادهای درخشان و بدون کنکور وارد این مقاطع می‌شوند، رتبة افراد در این آزمون‌ها، شاخص دقیقی برای شناسایی استعدادهای برتر تحصیلی نیست. از سوی دیگر، رتبة افراد در المپیادهای دانشجویی، در جدول امتیازات حاصل از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه، لحاظ شده است تا چنان‌چه فردی به‌صورت داوطلبانه (حتی در صورتی که از طریق استعدادهای درخشان و بدون آزمون می‌توانست وارد مقطع کارشناسی ارشد شود) وارد یک رقابت علمی دانشجویی شده و رتبة برتر کسب کرده باشد، تلاش وی در نظر گرفته شود.

  56. آیا برای رتبه‌های آزمون دانشگاه آزاد اسلامی نیز امتیاز در نظر گرفته شده است؟

    برای سال‌های اخیر که آزمون ورود به دانشگاه آزاد اسلامی، با سایر دانشگاه‌ها مشترک است، طبعاً یک رتبة کل برای فرد در آزمون اعلام می‌شود که همان، ملاک امتیازدهی است؛ اما برای سال‌های گذشته که آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، به صورت مجزا برگزار می‌شد، امتیازی برای رتبه‌های برتر آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

  57. بررسی پرونده و انتخاب برگزیدگان به چه صورتی انجام می‌شود؟

    بنیادهای استانی، اطلاعات بارگذاری‌شده از سوی متقاضیان را با سایر مراجع ذی‌صلاح، بررسی و راستی‌آزمایی می‌کنند و سپس بنیاد ملی، افراد مشمول را بر اساس شیوه‌نامه انتخاب می‌کند

  58. نواقص پرونده­ها چگونه به متقاضیان اطلاع داده می­شود و متقاضیان باید چه اقداماتی برای رفع نقص انجام دهند؟

    در زمان بررسی، نواقص پرونده، از طریق کارپوشة متقاضی در سامانة سینا به وی اطلاع‌رسانی می‌شود و لازم است متقاضی در مهلت زمانی مذکور در پیام اعلام نقص، برای رفع نقص اقدام و پروندة خود را برای بررسی مجدد با انتخاب بخش «بررسی مجدد» به بنیاد ارسال نماید. در غیر این صورت، پس از پایان مهلت تعیین‌شده، چنانچه نقص پرونده اساسی باشد، درخواست متقاضی مختومه و در صورتی که نقص غیراساسی باشد، پرونده به صورت خودکار برای بررسی به بنیاد ارسال می‌شود و امتیاز موارد رفع نقص نشده لحاظ نخواهد شد.

  59. متقاضیان چگونه می­توانند از نتیجة درخواست خود اطلاع پیدا کنند؟

    نتیجة برگزیده‌ شدن یا نشدن متقاضی، از طریق کارپوشۀ وی در سامانة سینا اطلاع‌رسانی می‌شود.

  60. اگر متقاضی عضو بنیاد باشد، آیا برای بهره‌مندی از تسهیلات طرح شهید صیاد شیرازی ، نیاز به ارسال درخواست دارد؟

    مجدداً تأکید می­شود بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد؛ بلکه به عنوان نهادی حاکمیتی در زمینة سیاست‌گذاری برای شناسایی و توانمندسازی مستعدان و به‌کارگیری و الگوسازی نخبگان در جامعه و زمینه‌سازی برای جذب و اثرگذاری آنان فعالیت می‌کند. بنابراین اصالتاً هیچ دانشجویی/دانش‌آموخته‌ای عضو بنیاد نیست و متقاضیان، بر اساس مقررات و معیارهای بنیاد، برگزیده و مشمول پشتیبانی‌های  بنیاد خواهند شد. بنابراین، همۀ متقاضیان، اعم از این که پیش از این از تسهیلات بنیاد بهره‌مند شده یا نشده‌اند، لازم است بر اساس برنامة‌ زمان‌بندی مربوط به این تسهیلات، درخواست خود را در سامانه ثبت نمایند.

  61. آیا فقط دانش‌آموختگان روزانة دانشگاه‌ها مشمول تسهیلات طرح شهید صیاد شیرازی می‌شوند؟

    خیر، تنها ملاک بنیاد، برگزیده‌شدن فرد بر اساس مجموعه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانة وی است.

  62. آیا دانش‌آموختگان دانشگاه‌های غیردولتی (غیرانتفاعی، پیام نور و آزاد اسلامی) امکان بهره‌مندی از تسهیل را دارند؟

    تمام دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشور (اعم از دولتی و غیردولتی) امکان ثبت درخواست را دارند و در صورت برگزیده‌شدن، از این تسهیل بهره‌مند می‌شوند.

  63. امتیاز سایر فعالیت‌های نخبگانی (ردیف آخر جدول شمارة 1 شیوه‌نامه) چگونه محاسبه می‌شود؟

    متقاضی فعالیت‌ مورد نظر خود را در سامانه بارگذاری می‌کند و بنیاد استانی مستندات مربوطه به هر فعالیت را بررسی می‌کند. امتیاز این ردیف برای متقاضی، با تشخیص کارگروه  و تآمعاونت آینده‌سازان تعیین می‌شود.

  64. فرایند میزان محاسبه خدمت مشمولان نظام وظیفه تخصصی برای صدور کارت پایان خدمت چگونه است؟

    مدت خدمت واقعی برگزیدگان از حداقل 14 ماه تا حداکثر 21 ماه (با احتساب دوره آموزش) که بر مبنای آن حقوق پرداخت شده و کسورات قانونی آن نیز اعمال شده است، ملاک عمل قرار می‌گیرد. این مدت به عنوان مدت زمان خدمت نظام وظیفه انجام شده، در کارت پایان خدمت آنان درج گردد.

  65. منظور از مدت خدمت نخبگان چیست؟

    منظور از مدت خدمت، مدت زمانی است که فرد نخبه / استعداد برتر از تاریخ تصویب طرح تحقیق (پروپوزال) تا تاریخ دفاع نهایی در بازه زمانی حداقل 14 تا حداکثر 21 ماه (با احتساب دوره آموزش) بر روی پروژه تحقیقاتی کار کرده و در این مدت استحقاق دریافت حقوق را داشته است. عدم پرداخت حقوق به افراد به منزله عدم محاسبه مدت خدمت نخواهد بود.

  66. آیا کسانی که کارت پایان خدمت خود را مطابق با انجام نظام وظیفه تخصصی و طی مدت کمتر از 24 ماه دریافت کرده‌اند لازم است تعهدات دیگری را انجام دهند؟

    خیر. کلیه کسانی که بر اساس رویه نخبگان وظیفه، دوره خدمت سربازی خود را  انجام داده‌اند از تمام امتیازات سربازان عادی با 24 ماه خدمت برخوردار می‌شوند.

  67. آیا پزشکان و پیراپزشکانی که از طریق نظام وظیفه تخصصی و طی مدت کمتر از 24 ماه، خدمت خود را به پایان رسانده‌اند لازم است تعهدات دیگری برای اتمام طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان انجام دهند؟

     خیر. کلیه کسانی که بر اساس رویه نخبگان وظیفه، دوره خدمت سربازی خود را  انجام داده‌اند از تمام امتیازات سربازان عادی با 24 ماه خدمت برخوردار می‌شوند و دریافت کارت پایان خدمت اتمام تعهدات خدمت پزشکان و پیراپزشکان است.

  68. در صورتی که فردی، برای انجام نظام خدمت نظام وظیفه، به سازمانی (مثلاً دانشگاه) تعهد خدمت داده باشد، یعنی تعهد داده باشد که خدمت نظام وظیفۀ خود را در آن سازمان انجام دهد، آیا می‌تواند درخواست بهره‌مندی از طرح شهید صیاد شیرازی را به بنیاد ارائه کند و در صورت برگزیدگی، انجام تعهدات قبلی خود را متوقف نمودهو بر اساس طرح شهید صیاد شیرازی، طرح جایگزین خدمت خود را بگذراند؟
  69. فردی‌که مستعد نخبگی است لیکن هنوز به شرایط آن دست ‌نیافته و دستیابی به آن، مستلزم فرایند هدایت و توانمند‌سازی برای کسب خبرگی و نهایتاً اثرگذاری بر محیط است.

بر اساس هماهنگی انجام‌شده بین بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح، بنیاد صرفاً وظیفه شناسایی افرادی را بر عهده دارد  که با توجه به سوابق آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی خود شایستگی بهره‌مندی از این تسهیلات را دارند و به سایر موارد مرتبط با گذراندن خدمت نظام وظیفه ورود نمی‌کند. اما بر اساس بازخوردهای دریافتی، به نظر می‌رسد به علت محدودیت‌های قانونی، امکان استفاده از این تسهیلات برای افرادی که بورس سازمان خاصی هستند و یا تعهد خدمت به آن دارند وجود ندارد و چنانچه فردی بدون توجه به این نکته، اقدام به استفاده از این تسهیلات کند؛ سازمان مربوطه، مدت زمان صرف‌شده برای خدمت از این طریق را نخواهد پذیرفت. طبیعی است که افراد نیز باید به تعهدات خود پایبند باشند.

تاریخ انتشار : 1400/06/23
کد : 20250
تعداد بازدید: 4